Programma's

2. Programma Sociaal

Welke risico's lopen we?

Onderstaand de belangrijkste financiële risico’s met een minimale benodigde weerstandscapaciteit van € 300.000,-.

Tabel: PRI.2.1 Financiële risico's programma Sociaal

Risico

Beheersmaatregel

Benodigde weerstands-capaciteit

2.1 Zorg, ondersteuning, inclusie en vluchtelingen

Hogere zorglasten dan begroot door het onvoldoende kunnen behalen van de maatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd

Samen met de nieuwe contractpartner per 1 januari 2024 voor specialistische jeugdhulp MetMaya werken we verder hard aan de hervorming van de jeugdhulp.

Het voortdurend monitoren en waar nodig inhoudelijk en financieel bijstellen van beleid en maatregelen teneinde de gewenste resultaten alsnog te behalen. Daarnaast zal strak monitoren op de afspraken met aanbieders de kans op overschrijdingen verkleinen.

2.713

De wet Omzetbelasting is in juli 2022 aangepast bij het onderdeel 'ter beschikking stellen van personeel'. De aangepaste regelgeving houdt een risico in dat (een deel) van (nieuw) ingekochte diensten in het sociaal domein (op termijn, namelijk bij ingang nieuwe contracten) BTW plichtig zouden kunnen worden waardoor de kosten van de ingekochte diensten aanzienlijk hoger uit zouden kunnen vallen.

Bij ingang van het nieuwe contract bij MetMaya ( per 1 januari 2024 de nieuwe jeugdaanbieder), wordt zorgvuldig afgewogen op welke wijze de dienstverlening zodanig vorm gegeven kan worden dat dit risico, daar waar mogelijk, beperkt kan worden.

646

Wmo aanbieders die een beroep doen op de gemeente voor financiele ondersteuning bij het voordoen van (ondernemers) risico's.

Vanuit gemeente goed contact onderhouden met aanbieders om tijdig knelpunten te signaleren waardoor het mogelijk is eventueel bij te sturen.

537

In 2025 is met succes de aanbesteding maatschappelijke opvang afgerond en als gevolg een wijziging van aanbieder. Deze opent de nieuwe opvanglocatie in juli 2026. Indien dit proces vertraging oploopt, buiten de verantwoordelijkheid van de nieuwe aanbieder, of als er andersinds problemen ontstaan met de opvangcapaciteit als gevolg van de wisseling van aanbieder leidt dit tot minder opvangplekken.

Ligt voor een groot deel bij de contractpartner, gemeente heeft ook in rol in met name de opstart en mag daarin geen vertragende rolzijn. Daarnaast moeten er vanuit de gemeente moeten voldoende mogelijkheden worden gecreerd voor eventuele alternatieve opvangplekken zodat er niet gedwongen naar duredere opvangplekken moet worden uitgeweken.

323

Stijgende lasten ondersteuning en zorg door (bovenmatige) autonome groei binnen de Wmo en Jeugdwet die niet tijdig wordt gesignaleerd.

Het bouwen van dashboards en monitoring samen met accountmanagement en datawarehouse om de trends en ontwikkelingen in de zorguitgaven te volgen. Verder is de verwachting dat in de loop van 2024 er meer taakgericht gewerkt gaat worden met een afbouw in het aantal aanbieders.

323

2.2 Werk en inkomen

Sociaal domein, werk en inkomen Het risico is aanwezig dat het bijstandsvolume in Amersfoort negatief afwijkt van het landelijk gemiddelde. Dit zorgt voor lagere inkomsten dan waar in de begroting rekening mee is gehouden. Daarnaast staat geregeld de wijze waarop de middelen binnen de BUIG worden verdeeld landelijk ter discussie. Dit kan zowel een negatief als een positief effect hebben. Ook is er vanaf 2026 een taakstellende bezuiniging ingeboekt. Het risico is dat de aantallen minder afnemen dan nodig om dit te kunnen realiseren.

Er wordt voortdurend gekeken naar maatregelen om het bijstandsvolume terug te dringen.

Daarnaast zal, indien aan de voorwaarden wordt voldaan, een beroep worden gedaan op de landelijke vangnetregeling.

442

Sociaal domein, werk en inkomen Door een blijvende hoge instroom van statushouders (verhoogde taakstelling) kan er een druk ontstaan op de re-integratiemiddelen omdat de kosten voor begeleiding van deze doelgroep op het gebied van participatie en werk toenemen.

Wij monitoren de ontwikkelingen en sturen, indien mogelijk, bij en leggen tijdig de keuzes hieromtrent voor aan het bestuur.

Het is nog onduidelijk of en hoe we door het rijk gecompenseerd worden voor deze ontwikkelingen (verhoogde taakstelling). We volgen de landelijke ontwikkelingen op dit punt en zullen dit in verschillende overleggen (bijvoorbeeld VNG [Commissie Participatie, Schuldhulpverlening en Participatie], G40, Divosa) aan de orde brengen.

422

2.3 Onderwijs en Sport & Bewegen

De geraamde bedragen voor onderwijshuisvesting gaan uit van energiezuinig en klasse B frisse scholen, maar niet van BENG en evenmin van ENG. Vanaf 1-1-2021 geldt in het Bouwbesluit 2020 de eis van BENG en daar moeten de Coöperaties Samenfoort PO en Samenfoort VO aan voldoen (BENG = Bijna Energie Neutrale Gebouwen; ENG = Energieneutraal/gasloos).

In de afspraken (raadsbesluit van 21 november 2017) is vastgelegd, zijn de Coöperaties financieel verantwoordelijk, ook voor het managen van risico's. Voor zover sprake is van risico's met gevolgen voor de uitvoering van het integraal huisvestingsplan komen die iedere 4 jaar bij de herijking aan de orde. Bij deze herijking is hebben partijen (gemeente) de mogelijkheid om het het huisvesstingsplan aan te passen en daarmee de mogelijkheid de kosten te beinvloeden.

584

Netcongestie: Extra kosten als gevolg van het niet kunnen aansluiten van nieuwe onderwijshuisvesting op het stroomnet. Samenfoort is genoodzaakt om extra kosten te maken om nieuwe schoolgebouwen te kunnen gebruiken (bijv. accupakketten). Risico is dat uit de herijking 2026 blijkt dat Samenfoort de business case niet sluitend kan houden.

Zoals in de afspraken is vastgelegd, worden de Coöperaties financieel verantwoordelijk, ook voor het managen van risico's. Voor zover sprake is van risico's met gevolgen voor de uitvoering van het integraal huisvestingsplan komen die iedere 4 jaar bij de herijking aan de orde. De eerstvolgende herijking wordt in 2026 verwacht.

481

Voor meer informatie over de (financiële) risico's binnen de gemeente Amersfoort, verwijzen wij u naar de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing .

Deze pagina is gebouwd op 10/07/2025 13:19:04 met de export van 10/07/2025 12:54:51