Welke grote projecten voeren we uit?
Onderstaand is de voortgang van de projecten opgenomen binnen dit programma .
De informatie van deze projecten kent een peildatum per 1 mei 2025. De realisatie van de projecten is inclusief aangegane verplichtingen.
Eerst vindt u een legenda met diverse kleurcodes die worden gehanteerd bij het bepalen van het risico niveau.
Voor de voortgang maken wij gebruik van de volgende pictogrammen:
Conform projectplan | |
Geringe afwijking projectplan | |
Afwijking projectplan |
Ook voor de risico's maken wij gebruik van pictogrammen. Voor de risico's zijn dit de volgende pictogrammen:
Beheersmaatregel opgenomen | |
Laag risico | |
Gemiddeld risico | |
Hoog risico |
Noordewierweg | |||||||||||||
Scope | |||||||||||||
Wat op 10 juli 2018 begon met de overhandiging van ruim 1.300 handtekeningen aan de wethouder met de boodschap dat de verkeersveiligheid verbeterd moet worden, is uitgegroeid tot een schetsontwerp dat invulling geeft aan de verschillende maatschappelijke doelen.De Noordewierweg wordt veiliger, groener en klimaatadaptief. Met ruimte voor ontmoeting en een prettig winkelklimaat in het hart van het Soesterkwartier. Een integrale benadering die recht doet aan het belang van de Noordewierweg en zijn voorzieningen voor het Soesterkwartier. Een benadering die ook recht doet aan de samenhang met ontwikkelingen rondom de Noordewierweg, met name De Nieuwe Poort en de Wagenwerkplaats. | |||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | ||||||||||||
Langs Eem en Spoor | |||||||||||||
Voortgang | |||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5. Realisatie (uitvoeren) | |||||||||||||
Toelichting voortgang | |||||||||||||
Door de uitspraak van Raad van State kan het woningbouwproject Hart van Soesterkwartier verder uitgevoerd worden. Het risico bestaat dat hierdoor de reeds aangebrachte infra schade ondervindt. Afgesproken is dat de ontwikkelaar opdraait voor deze kosten. De engineering van het gebied rondom het woningbouwproject maakt financieel onderdeel uit van Hart van Soesterkwartier. | |||||||||||||
Financiën | |||||||||||||
Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||||
Totaal budget | 7.600 | 4.400 | 3.200 | ||||||||||
Realisatie | 3.989 | 0 | 3.989 | ||||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | Onderdeel van BO-MIRT en overige bijdragen van derden. | ||||||||||||
Risico's | |||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | |||||||||||
Vorige rapp. | Huidige rapp. | ||||||||||||
Restrisico: huidige staat bestaande riolering | In het werk bekijken. Betreft onderdeel van onvoorzien in begroting | ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | |||||||||||||
niet van toepassing |
VVI maatschappelijk vastgoed | |||||||||||||
Scope | |||||||||||||
Investeren in de kernportefeuille op basis van een uitvoeringsplanning met als doel het verouderde vastgoed (ouder dan 40 jaar) geschikt te houden voor een nieuwe periode van (minimaal) 40 jaar. | |||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | ||||||||||||
Divers | |||||||||||||
Voortgang | |||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5. Realisatie (uitvoeren) | |||||||||||||
Toelichting voortgang | |||||||||||||
Voor de periode 2025-2028 gaat het om 51 gebouwen. Daarvan zijn er 4 reeds uitgevoerd en opgeleverd in 2025, is er 1 in uitvoering en zijn er 19 in voorbereiding. De overige projecten zijn nog niet in voorbereiding omdat deze pas later in de planning staan. | |||||||||||||
Financiën | |||||||||||||
Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||||
Totaal budget | 14.080 | 0 | 14.080 | ||||||||||
Realisatie | 113 | 0 | 113 | ||||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | |||||||||||||
Risico's | |||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | |||||||||||
Vorige rapp. | Huidige rapp. | ||||||||||||
Onvoorziene vertragingen of (technische) problemen bij de uitvoering van de projecten kunnen zorgen voor extra kosten. De kans dat dit gebeurt is bij elk bouwproject aanwezig. Een deel van dit risico zal gedekt kunnen worden vanuit de 15% onvoorzien. | Risico is afgedekt binnen de 15% onvoorziene kosten (€27 miljoen) die zijn meegenomen in het totaalkrediet van circa €180 miljoen. | ||||||||||||
Als gevolg van geopolitieke en economische onzekerheden kunnen (bouw)prijzen dusdanig stijgen dat het Krediet niet toereikend is. Om dit risico (deels) te kunnen beheersen is er rekening gehouden met 15% onvoorziene kosten. Hoe groot het risico is dat de inflatie verder stijgt is niet te voorspellen. | Risico is afgedekt binnen de 15% onvoorziene kosten (€27 miljoen) die zijn meegenomen in het totaalkrediet van circa €180 miljoen. | ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | |||||||||||||
Het beschikbaar gestelde krediet van circa EUR 180 miljoen is gelijkmatig verdeeld over de periode juli 2025 tot en met juni 2030. Op basis van de uitvoeringsplanning blijkt dat de benodigde kredieten per jaar dusdanig hiervan afwijken. Deze zullen in de begroting 2026 hierop worden aangepast. |
Invoering betaald parkeren fase 1 | |||||||||||||
Scope | |||||||||||||
Op 13 mei 2025 is het Omgevingsprogramma Mobilteit vastgesteld. De invoering van betaald parkeren maakt onderdeel uit van dit Omgevingsprogramma. De uitvoering van betaald parkeren gebeurt in verschillende fases. In het gebied dat is aangeduid als fase 1 geldt vanaf 1 oktober 2025 betaald parkeren. In het gebied dat is aangeduid als fase 2 geldt dit per 1 februari 2026. | |||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | ||||||||||||
Mobiliteitstransitie | https://www.amersfoort.nl/parkeren-vanaf-2025 | ||||||||||||
Voortgang | |||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4. Voorbereiding (hoe uit te voeren) | |||||||||||||
Toelichting voortgang | |||||||||||||
Er is een krappe planning, met veel werkzaamheden op korte termijn. Momenteel liggen we op schema, maar er is weinig tot geen ruimte voor vertraging. Scope: Er lopen diverse inventarisatie waarvan de uitkomsten invloed hebben op de parkeervergunningverlening. Soms kan een bewoner op basis van de uitkomsten geen of minder parkeervergunning(en) aanvragen. In de communicatie half juni het belangrijk om duidelijkheid te hebben, of te melden dat op sommige onderdelen de gemeente nog met nadere informatie komt voor de betreffende belanghebbenden. Dat maakt de communicatie minder sterk. | |||||||||||||
Financiën | |||||||||||||
Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||||
Totaal budget | 3.000 | 0 | 3.000 | ||||||||||
Realisatie | 44 | 0 | 44 | ||||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | |||||||||||||
Risico's | |||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | |||||||||||
Vorige rapp. | Huidige rapp. | ||||||||||||
Scanauto/handhaving tijdig inzetbaar | Overleg met handhaving voor mogelijkheden. Indien scanauto intern niet mogelijk is, overleg met ParkeerService. | ||||||||||||
Strakke planning | Een uitgebreide planning in teams. Elke week bespreken in kernteamoverleg. | ||||||||||||
Inkoop bebording | Enkelvoudig onderhands voor fase 1 en 2. Er is inmiddels een collegebesluit genomen over de inkoop van bebording gemeentebreed. Vanaf fase 3 moet ook de bebording t.b.v. de uitbreiding van betaald parkeren mee in een raamcontract. Het aanbestedingsproces voor een raamcontract valt buiten de scope van het project uitbreiding parkeerbeleid. | ||||||||||||
Politieke gevoeligheid | Afstemmen met Tyas Bijlholt wanneer nodig en inloopbijeenkomsten | ||||||||||||
Achterstand herbeoordelingen POET en GROP | Vanwege de grote aantallen verzoeken voor een herbeoordeling in combinatie met de zomervakantieperiode (minder gekwalificeerd personeelaanwezig) moeten we mogelijk tijdelijke voorzieningen treffen voor bewoners voor wie de eindsituatie voor wat betreft hun parkeervergunning niet tijdig bekend is. | ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | |||||||||||||
In de afgelopen maanden zijn er bovenverwachting veel vragen, klachten/bezwaren en verzoeken tot herbeoordeling binnengekomen. Dit legt een grote druk op de projectorganisatie. |
Meridiaan | |||||||||||||
Scope | |||||||||||||
De veiligheid en leefbaarheid rondom de winkelstrip de Meridiaan vormt al langere tijd een uitdaging. Er is sprake van criminaliteit, ondermijning, intimidatie en ernstige overlast. Afgelopen jaren is veel in deze buurt geïnvesteerd. In de Startnotitie is een totaalbeeld van interventies opgenomen. Ondanks alle inzet blijft er sprake van ernstige overlast voor ondernemers en inwoners. Op 22 oktober 2024 hebben drie betrokken bewoners aan de Meridiaan in de commissie bedrijvigheid een oproep gedaan aan de raad en aan het college om structurele maatregelen te nemen in dit gebied en het weer veilig en leefbaar te maken voor de bewoners. Het college heeft aan de gemeenteraad bij de beantwoording van schriftelijke vragen van 26 november 2024 ‘Ernstige overlast Meridiaan’ toegezegd om rond de zomer van 2025 met een plan van aanpak te komen. De aanpak is gebaseerd op drie sporen: 1. Aankoop en transformatie van de winkelstrip; | |||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | ||||||||||||
https://www.amersfoort.nl/aanpak-meridiaan | |||||||||||||
Voortgang | |||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Initiatief (idee) | |||||||||||||
Toelichting voortgang | |||||||||||||
Tijd: er ligt een ambitieuze planning om rond de zomer een plan van aanpak inclusief financiële dekking te presenteren. Gelet op de doorlooptijden van de verschillende onderdelen is de planning een aandachtspunt. Geld: voor de aankoop en tijdelijke beheer van de (leegstaande) winkelpanden is dekking gerealiseerd. Voor de aanpak van het openbaar gebied is een deel van het gewenste bedrag (€1,5 miljoen) meegenomen in de kadernota 2026. Deze is vastgesteld. Voor de aanpak in de pijler sociaal waaronder het realiseren van een ontmoetingsruimte is nog geen dekking beschikbaar. | |||||||||||||
Financiën | |||||||||||||
Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||||
Totaal budget | 300 | 0 | 300 | ||||||||||
Realisatie | 103 | 0 | 103 | ||||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | |||||||||||||
Risico's | |||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | |||||||||||
Vorige rapp. | Huidige rapp. | ||||||||||||
Het is een risico dat de fase van het opstellen van het Plan van Aanpak meer tijd en/of capaciteit vergt dan voorzien en het budget daarmee ontoereikend is. | Vinger aan de pols en tijdig communiceren aan bestuurlijk opdrachtgevers. | ||||||||||||
De verwachting is dat er voor de uitvoering van de activiteiten die in het Plan van Aanpak worden opgenomen aanzienlijk budget én ambtelijke capaciteit nodig is. Voor de versnelling openbare ruimte wordt nu al een capaciteitsprobleem geconstateerd. Indien het college en/of raad te zijner tijd niet bereid zijn of mogelijkheden zien om daar budget beschikbaar voor te stellen en capaciteit voor te organiseren, zijn er wel kosten voor het opstellen van het Plan van Aanpak gemaakt. | Verkennen of het opgenomen kan worden in het VORP. | ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | |||||||||||||
niet van toepassing |
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed | |||||||||||||
Scope | |||||||||||||
Gebouwen waarvan gemeente eigenaar is en die in gebruik zijn als maatschappelijke voorziening daar waar dat mogelijk is van het gas halen en zoveel als mogelijk CO2 (dus energie) besparen. Innovatieve werkwijze in bouwteam (de aannemer kiest samen met adviseurs en opdrachtgever het beste scenario) en na oplevering nog 3 jaar monitoring van energie prestaties. In principe: 60 gebouwen, 6 jaar en 6 aannemers. In 2022 heeft SRO opdracht gekregen om 12 gebouwen te verduurzamen. In 2023 is gekozen voor integrale aanpak en heeft succesvolle aanbesteding geleid tot contractering van 5 aannemers. Om de achterstand ten opzichte van de routekaart uit 2022 in te halen hebben alle aannemers meerdere gebouwen tegelijk in voorbereiding (versnellen). | |||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | ||||||||||||
Divers | |||||||||||||
Voortgang | |||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5. Realisatie (uitvoeren) | |||||||||||||
Toelichting voortgang | |||||||||||||
Het samenwerken in bouwteams en het versnellen door meer gebouwen tegelijkertijd in behandeling te nemen verloopt goed. Als een gebouw, door het gebruik, tijdelijk niet of minder beschikbaar is voor de verduurzamingsmaatregelen kan de doorlooptijd langer zijn. Tot eind 2025 worden naar verwachting rond de 10 tot 20 gebouwen verduurzaamd opgeleverd en (MFA, sport, welzijn en cultuur). Exacte opleveringen hangen af van de eindopleveringen in de bouw en dit is niet precies te voorzien. Vier gebouwen kunnen door netcongestie niet gasloos worden. Amersfoort heeft de Erfgoeddeal gewonnen en ontvangt cofinanciering van het Rijk voor onderzoek naar collectieve warmtekoude opslag voor monumentale binnensteden. | |||||||||||||
Financiën | |||||||||||||
Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||||
Totaal budget | 29.090 | 0 | 29.090 | ||||||||||
Realisatie | 8.215 | 0 | 8.215 | ||||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | Na oplevering vindt verrekening plaats met vervangingsinvesteringen, MJOP en subsidies. Van opgeleverde gebouwen wordt naast een technisch opleverrapport ook een financieel opleverrapport ontwikkeld. | ||||||||||||
Risico's | |||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | |||||||||||
Vorige rapp. | Huidige rapp. | ||||||||||||
Netcongestie. Het stroomnet voor grootverbruik aansluitingen is vol. Wijzigingen in aansluiting of introductie van terug leveren is niet mogelijk. Bij aansluitingen voor kleinverbruik zijn aanpassing in aansluitwaarde of terugleveren nog wel mogelijk. | Oplossingsruimte gebouwspecifiek in kaart brengen en verwerken in routekaart. Naar schatting is voor 1 op 5 gebouwen uitvoering in 2-fasen nodig. | ||||||||||||
Prijsstijgingen. De stijgende loonkosten zullen leiden tot stijgende bouwkosten. | Bezuinigen door investering in geld en opbrengst in CO2 kritisch te wegen ten opzichte van gebruik. Op basis van opgedane ervaring in reeds uitgevoerde projecten de resterende routekaart indexeren (februari 2025). | ||||||||||||
Scope afwijking. Uitbreiding van installaties door aanvullende eisen en wensen voor met name klimaatbeheersing leidt tot hoger energie verbruik en minder CO2 besparing. | Opties afwegen in QuickScan (vooropdracht voordat engineering van verduurzaming start) en bestuurlijk afstemmen. | ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | |||||||||||||
Niet van toepassing. |
Mondriaanplein / Stationsomgeving Noord - fietskelder | |||||||||||||
Scope | |||||||||||||
Fietskelder en herinrichting Piet Mondriaanplein, interwijk-verbinding, verbeterde entree van het stationsgebouw en aansluiting Wagenwerkplaats | |||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | ||||||||||||
Mobiliteitstransitie | |||||||||||||
Voortgang | |||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. Definitie (wat) | |||||||||||||
Toelichting voortgang | |||||||||||||
Tijd: goed om in de gaten te houden dat de uitvoering start uiterlijk op 31-12-2027 in verband met de voorwaarde van de toegekende BO-MIRT middelen. Geld: subsidie Rijk uit BO MIRT ad € 11 miljoen ex BTW is waarschijnlijk niet voldoende om een fietskelder te bouwen. | |||||||||||||
Financiën | |||||||||||||
Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||||
Totaal budget | 10.992 | 10.992 | 0 | ||||||||||
Realisatie | 9 | 0 | 9 | ||||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | BO MIRT: dit gaat om een subsidie voor de realisatie van een fietskelder onder het Piet Mondriaanplein. Voorwaarde is dat start uitvoering uiterlijk 31-12-2027 plaatsvindt. Het gaat om een bedrag van € 11 miljoen ex BTW | ||||||||||||
Risico's | |||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | |||||||||||
Vorige rapp. | Huidige rapp. | ||||||||||||
Bijdrage uit BO MIRT te weinig om fietskelder te realiseren | Meerdere varianten onderzoeken tijdens de verkenning. | ||||||||||||
Geen dekking voor verlieslatende exploitatie | Alternatieven onderzoeken om exploitatie minder verlieslatend te maken en onderzoeken of exploitatie in eigen beheer soelaas biedt | ||||||||||||
Niet kunnen voldoen aan de subsidievoorwaarde van BO MIRT om de realisatie van de fietskelder voor 31-12-2027 gestart te hebben, waardoor risico optreedt om een deel van de bijdrage kwijt te raken | Met Ministerie in gesprek over de definitie van start realisatie. Daar zit ruimte voor interpretatie en flexibiliteit. | ||||||||||||
ProRail gaat veel te uitgebreid de verkenning uitvoeren, waardoor kosten en tijd uit de pas lopen | Brief aan ProRail sturen met uitgangspunten verkenning en hierop monitoren via projectplan van ProRail en gezamenlijk projecttteam gemeente/ProRail. | ||||||||||||
Voor varianten in de plint van Eempolis zijn we afhankelijk van Equity Estate (eigenaar Eempolis) | In gesprek gaan met Equity Estate. | ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | |||||||||||||
Grote vraag is of het budget van BO-MIRT toereikend is voor de investering in de fietskelder. Gezien de benchmark van andere fietskelders in Nederland niet. Daarom zijn in de huidige verkenningsfase meerdere varianten onderzocht, waaronder een inpandige optie. Uit deze verkenning komt vooralsnog naar voren dat een inpandige variant niet goedkoper is en qua risicoprofiel ook niet een beter alternatief is. De kosten van een fietsenstalling in een kelder worden geraamd op meer dan € 17 miljoen ex BTW. Dat houdt in dat gezocht moet worden naar aanvullende middelen vanuit gemeente, Regio Amersfoort of de provincie. |
Vathorst ontsluiting | |||||||||||||
Scope | |||||||||||||
Dit project ziet op de realisatie van een nieuwe ontsluitingsweg die Vathorst en de toekomstige ontwikkeling Bovenduist ontsluit op de N199 bij de op- en afrit van de A1 bij Bunschoten. Inclusief bijbehorende voorzieningen zoals een vrijliggend fietspad, bermen, waterberging en eventuele geluidvoorzieningen. Ook een ongelijkvloerse kruising met de Zevenhuizerstraat behoort tot de projectscope. | |||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | ||||||||||||
Vathorst | |||||||||||||
Voortgang | |||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3. Ontwerp (hoe) | |||||||||||||
Toelichting voortgang | |||||||||||||
De organisatie is op sterkte en ten aanzien van de kwaliteitskaders zijn geen bijzonderheden te vermelden. Voor wat betreft de factor 'tijd' geldt dat dit een belangrijk aandachtspunt blijft (gezien de samenhang met Bovenduist). Daarbij is sprake van enige vertraging vanwege afstemming met mede-overheden over de aansluiting op de A1/N199. Momenteel wordt gewerkt aan een geactualiseerde businesscase. Verwacht wordt dat deze in het najaar van 2025 kan worden afgerond. De scope van het project is verder grotendeels helder. De beoogde onderdoorgang onder de Zevenhuizerstraat vormt hierbij nog wel een aandachtspunt. Van deze onderdoorgang is geen maatvoering vastgelegd in de bestuursovereenkomst tussen Amersfoort en Bunschoten. Ook in voorafgaande rapporten is de maatvoering van de onderdoorgang niet specifiek bepaald. Uit gesprekken met omwonenden en de gemeente Bunschoten is gebleken dat zij andere verwachtingen hebben bij de lengte van de onderdoorgang dan de uitgangspunten die binnen Amersfoort worden gehanteerd en de beschikbare financiën. | |||||||||||||
Financiën | |||||||||||||
Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||||
Totaal budget | 9.487 | 9.487 | 0 | ||||||||||
Realisatie | 1.569 | 973 | 596 | ||||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | VERDER-gelden, BOK2, BO-MIRT, cofinanciering Provincie Utrecht, Fietsplan, bijdrage grondexploitatie Bovenduist | ||||||||||||
Risico's | |||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | |||||||||||
Vorige rapp. | Huidige rapp. | ||||||||||||
Uitwerking aansluiting nieuwe weg / N199 / A1 vraagt meer tijd, brengt hogere kosten met zich mee en is afhankelijk van medewerking Rijkswaterstaat, provincie Utrecht en gemeente Bunschoten | Samenwerking met betrokken mede-overheden op dit onderwerp intensiveren, duidelijke afspraken over proces/voortgang/verantwoordelijkheden | ||||||||||||
Technische uitwerking tunnel Zevenhuizerstraat vraagt meer tijd en brengt hogere kosten met zich mee door aanwezige bebouwing, gasleiding en situering naast voormalige vuilstort (met grondwatersysteem) | Technische uitwerking opstarten, de juiste expertise betrekken, afstemming met Renewi en Gasunie | ||||||||||||
Grondwerving loopt vertraging op doordat niet tot minnelijke overeenstemming kan worden gekomen | Vroegtijdige afstemming met grondeigenaren, start minnelijke verwerving, uitwerken verwervingsstrategie | ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | |||||||||||||
Ontwerpoplossing vinden voor aansluiting A1/N199 en deze vastleggen met Rijkswaterstaat, gemeente Bunschoten en de provincie, uitvoeren onderzoeken, aanbesteding tweefasen-contract, uitwerking onderdoorgang Zevenhuizerstraat. |
Stationsplein - Fietskelder Station | |||||||||||||
Scope | |||||||||||||
Bij het Station Amersfoort CS heeft ProRail een capaciteitstekort voor fietsparkeerplaatsen op het Stationsplein geconstateerd. Teneinde de capaciteit aan en de kwaliteit van fietsparkeerplaatsen te vergroten wenst ProRail een bewaakte bebouwde fietsenstalling in een nieuwe kelder onder het Stationsplein te realiseren voor circa 2600 fietsparkeerplaatsen Na het realiseren van de Nieuwe Fietsenstalling zullen de fietsparkeerplaatsen op het maaiveld van het Stationsplein komen te vervallen, de bestaande Fietsenstalling onder het gebouw ‘De Conducteur’ zal in stand blijven. | |||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | ||||||||||||
Mobiliteitstransitie | |||||||||||||
Voortgang | |||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5. Realisatie (uitvoeren) | |||||||||||||
Toelichting voortgang | |||||||||||||
Project is gegund. Budget voor bouw fietskelder is krap met een kleine reserve. Budget voor extra's gemeente volstaat op dit moment. Prorail zal kwartaalrapportage maken waarmee financieel inzicht wordt verkregen. Planning is dat de ondergronde fietsenstalling in 2028 zal worden opgeleverd. De financiele bijdrage voor de wensen 2,3 miljoen staat nog niet in dit overzicht omdat deze zijn door geschoven. | |||||||||||||
Financiën | |||||||||||||
Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||||
Totaal budget | 7.573 | 7.573 | 0 | ||||||||||
Realisatie | 2.700 | 2.660 | 40 | ||||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | Verder, Beter benutten | ||||||||||||
Risico's | |||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | |||||||||||
Vorige rapp. | Huidige rapp. | ||||||||||||
Vertraging: | Twee wekelijks contact over voortgang. Franse eigenaar vraagt een actueel rapport. Opdracht voor actualisatie is 16 mei 2024 verstrekt aan Troostwijk | ||||||||||||
Onvoldoende budget: | Aanvullende budgetten zoeken. | ||||||||||||
Hinder bij de uitvoering | Wekelijks contact en waar nodig begeleiding / maatregelen uitvoeren. | ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | |||||||||||||
Formele starthandeling (onthullen van bouwbord) op 26 mei door Wethouder en Directeur ProRail |
Bovenduist | |||||||||||||
Scope | |||||||||||||
De definitiefase voor de totstandkoming van de wijk Bovenduist. Er wordt een ontwikkelkader met uitvoeringsparagraaf (inclusief grondexploitatie en samenwerkingsafspraken) en een Omgevingseffectrapportage opgesteld. Deze fase wordt afgesloten met een raadsbesluit op de genoemde onderdelen. Dit wordt eind 2025 verwacht. De ontwikkeling van de wijk Vathorst-Bovenduist staat niet op zichzelf. Het project Vathorst- Bovenduist is een onderdeel van de afronding van het stadsdeel Vathorst. Het project Vathorst-Bovenduist bevat alles t.b.v. de realisatie van woningen en bedrijventerrein binnen het plangebied behalve de ontsluitingsweg, wel afstemming over de inpassing van de ontsluitingsweg. Er zijn raakvlakken met enkele andere projecten binnen Vathorst op inhoudelijk en financieel gebied en qua planning. | |||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | ||||||||||||
Vathorst | |||||||||||||
Voortgang | |||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. Definitie (wat) | |||||||||||||
Toelichting voortgang | |||||||||||||
scope: er zijn een aantal aspecten die nu geen onderdeel zijn van de scope maar wellicht wel in Bovenduist gaan landen: Stedin station, AZC, woonwagens, kerk | |||||||||||||
Financiën | |||||||||||||
Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||||
Totaal budget | 1.250 | 0 | 1.250 | ||||||||||
Realisatie | 841 | 0 | 841 | ||||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | Voor deze fase zijn er geen subsidies. | ||||||||||||
Risico's | |||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | |||||||||||
Vorige rapp. | Huidige rapp. | ||||||||||||
Het behalen van de beoogde planning voor zowel de weg als de woningbouwontwikkeling van Bovenduist is essentieel om te voldoen aan de voorwaarden van de BO MIRT subsidie. Een van de voorwaarden is dat in Bovenduist uiterlijk in 2030 is gestart met de bouw van 1.250 woningen. Voor Bovenduist is een bijdrage van € 9,3 miljoen verkregen om de nieuw te realiseren verbindingsweg op de A1 te kunnen realiseren. | Goede afstemming met planning weg, in concept grex uitgangspunten betaalbaarheid en planning opgenomen. | ||||||||||||
De financiële haalbaarheid van de totale ontwikkeling is een risico, mede gezien de oude afspraken en de huidige economische en maatschappelijke situatie. Daarnaast is het woningaantal van 3.300 woningen (grote dichtheid) een risico voor de financiële haalbaarheid. Bij een hoger woningaantal dan 3.000 zijn er aanvullende kosten in de grondexploitatie. Het gaat om extra kosten voor de aanleg van openbaar groen en gebouwd parkeren. Daarnaast zijn er extra risico’s. Het is onzeker of de investering in plekken voor deelauto’s uit de exploitatie van deze auto’s betaald kan worden. | Zo snel mogelijk overeenstemming krijgen over oude afspraken. Rekenen en tekenen, consequenties van ambities/ keuzes voorleggen aan de raad. Intensief de ontwikkelingen volgen en consequenties in beeld blijven brengen. | ||||||||||||
Ambitiestapeling: een risico voor de haalbaarheid van het plan is het stapelen van ambities. Het programmatische uitgangspunt van de gemeente (35%sociaal, percentage voor de middenhuur, betaalbaarheid) legt een behoorlijke druk op de financiën, nog zonder invulling te geven aan ambities op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit. | Rekenen en tekenen, consequenties van ambities/ keuzes voorleggen aan de raad. Intensief de ontwikkelingen volgen en consequenties in beeld blijven brengen. | ||||||||||||
Er zijn een aantal aspecten die een risico vormen voor de planning: netcongestie, waterveiligheid en uitruklocatie brandweer. Bovenduist kan pas aangesloten worden op het net als station Noord klaar is, daarvoor zijn we afhankelijk van Tennet. Om de benodigde opkomtijden voor nieuwe woningen te halen moet de nieuwe uitruklocatie voor de brandweer gereed zijn. Er wordt nog gezocht naar een oplossing voor de waterveiligheid. Voor de uitvoering en/of formalisering van de oplossing zijn we afhankelijk van provincie en waterschap. | waterveiligheid: bij het afwegen van oplossingen ook het planningsaspect meenemen. Netcongestie: meedoen aan de pilot van de provincie. Brandweerlocatie meer prioriteit geven nu afhankelijkheid Bovenduist duidelijk is. | ||||||||||||
Specifiek voor ontwikkelkader: 1) ambities versus marktconformiteit en financiële haalbaarheid matchen niet. 2) weerstand stakeholders doordat niet alle wensen meegenomen kunnen worden. 3) geen overeenstemming overige grondeigenaren. 4) collectieve onderdelen die nieuw zijn zoals hubs en collectieve wko zorgen voor vertraging doordat ze van invloed zijn op ontwerp maar er dan wel tijdig beslissingen nodig zijn over rollen en financiën. | 1)marktpartijen intensief bij totstandkoming betrekken en meerdere keren financieel doorrekenen. 2) stakeholders goed betrekken en informeren over proces, waar wel en niet over mee kan praten en uitleggen als iets niet kan. 3) tijdig overleg opstarten, eigenaren betrekken bij totstandkoming ontwikkelkader. 4) rollen en businesscase in kaart brengen en voorleggen. | ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | |||||||||||||
Niet van toepassing. |
Locatieonderzoek Islamitische begraafplaats | |||||||||||||
Scope | |||||||||||||
Uitwerking van een locatie bij de Bunschoterstraat ten behoeve van een islamitische begraafplaats. | |||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | ||||||||||||
Divers | https://www.amersfoort.nl/islamitische-begraafplaats | ||||||||||||
Voortgang | |||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3. Ontwerp (hoe) | |||||||||||||
Toelichting voortgang | |||||||||||||
Loopt volgens planning | |||||||||||||
Financiën | |||||||||||||
Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||||
Totaal budget | 1.550 | 1.165 | 385 | ||||||||||
Realisatie | 590 | 0 | 590 | ||||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | NVT | ||||||||||||
Risico's | |||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | |||||||||||
Vorige rapp. | Huidige rapp. | ||||||||||||
Planning wordt niet gehaald. | Samenwerkingsverband goed op de hoogte stellen, prioriteit helder houden bij projectteam en stakeholders, keuzes maken in wat nog wel en wat niet meer doen vóór Raadsvergadering | ||||||||||||
Weerstand uit omgeving op de uitwerking van de locatie. | Verwachtingsmanagement. Zorgvuldige communicatie over oa status van documenten, en te volgen (participatie) procedures | ||||||||||||
Geen overeenstemming over de te betalen plankosten. | Uitspraak van Gedeputeerde Staten over wat wettelijk verplicht is en dit opnemen in de koopovereenkomst. | ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | |||||||||||||
Op 11 juni vond de zitting Hoger beroep plaats in het kader van de voorgenomen aan- en verkoop van gronden. Op 24 juli 2024 ontving de gemeente het vonnis van de rechter. Hierin is de gemeente volledig in het gelijk is gesteld. Dit betekent dat de gemeente over kan gaan tot het sluiten van de koopovereenkomsten voor de grond. Daarnaast vervolgen wij het proces voor de ruimtelijke uitwerking. Eerdere besluitvorming: - Raadsbesluit locatievoorstel d.d. 19 december 2023 https://amersfoort.notubiz.nl/document/13651240/1 |
Grootschalige opwek/ondersteunen windpark Isselt | |||||||||||||
Scope | |||||||||||||
Het project Wind op Isselt past in de doelstellingen voor CO2-reductie en lokale opwekking van duurzame energie zoals vastgelegd in het Coalitieakkoord en afgesproken in de RES (regionale energiestrategie). | |||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | ||||||||||||
Energietransitie | |||||||||||||
Voortgang | |||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3. Ontwerp (hoe) | |||||||||||||
Toelichting voortgang | |||||||||||||
In januari 2025 is de openbare selectieprocedure voor de gronduitgifte afgerond. Hierin is samen opgetrokken met het Waterschap Vallei en Veluwe, die in een verklaring heeft aangegeven op welke wijze zij de locatie op de RWZI beschikbaar stelt voor het plaatsen van één windturbine. De geselecteerde ontwikkelaar is Renewable Energy Factory geworden. De ontwikkelaar bereidt zich sindsdien voor op de vergunningsaanvraag. | |||||||||||||
Financiën | |||||||||||||
Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||||
Totaal budget | 0 | 0 | 0 | ||||||||||
Realisatie | 447 | 386 | 61 | ||||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | Alle uitgaven voor dit project worden gedekt uit het uitvoeringsbudget van het programma Energietransitie. Er is geen startbudget toegekend aan Wind op Isselt. Wel worden de kosten voor ambtelijke inzet grotendeels gedekt uit de CDOKE-gelden. Tot nu toe is € 446.468 uitgegeven (vanaf 2019). Dit alles is exclusief interne uren, maar inclusief ruimtelijke onderzoeken en extern advies t.b.v. OAR en gronduitgifte. De verwachte te maken kosten voor 2025 zijn hoger dan ingeschat, vanwege onder andere inzet van strategische advisering ter ondersteuning van het projectteam en het langer doorlopen van het proces van de OAR waardoor er langer kosten worden gemaakt voor de externe begeleiding hiervan. Er worden kosten verhaald (€ 449.970) via de kostenverhaalbijdrage in de anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar. | ||||||||||||
Risico's | |||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | |||||||||||
Vorige rapp. | Huidige rapp. | ||||||||||||
Conceptnormen in huidige vorm blijven bestaan, waarbij de afstandsnorm een zware motivering tot afwijken vergt van de ontwikkelaar. | Inzicht krijgen in de mogelijke motivering in het kader van de vergunningverlening en eventueel externe kennis inhuren. | ||||||||||||
Windturbines blijven een beladen onderwerp. We zien dat het project de nodige maatschappelijke reuring veroorzaakt en persaandacht krijgt. | Er is een gedegen communicatie- en participatieaanpak opgesteld. Daarin is weergegeven hoe hier mee om te gaan. De omgevingsadviesraad is een manier om omwonenden en belanghebbenden veel invloed te geven. | ||||||||||||
Het is een complex ruimtelijk project en staat onder invloed van landelijke maatschappelijke discussie en ontwikkelingen die ook weerslag hebben op het lokale proces waardoor het tijdsintensief is. | In goede samenhang met andere projecten en zorgvuldig en proactief over het project communiceren. Daarnaast is er veel contact met belanghebbenden via de omgevingsadviesraad. | ||||||||||||
Conceptnormen windturbines worden niet van kracht 1 juli 2025, waardoor oude normen formeel van kracht blijven (voor twee of minder windturbines). | We houden de conceptnormen aan conform de uitgangspunten in het uitwerkingsvoorstel. | ||||||||||||
Wind op Isselt is het eerste windproject binnen gemeente Amersfoort. Bovendien is de rol van de gemeente (tijdelijk) veranderd naar die van initiatiefnemer. Voor zowel de aansturende als de uitvoerende collega’s van het project op verschillende disciplines is het onderwerp ‘windenergie’ relatief nieuw. | Naast het inschakelen van externe kennis waar nodig, komt het bredere interne projectteam regelmatig bijeen. Inmiddels is de beoogd ontwikkelaar geworven en heeft de gemeente niet langer (tijdelijk) de rol van initiatiefnemer. | ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | |||||||||||||
- Link naar raadsvoorstel en -besluit Uitwerkingsvoorstel Wind op Isselt d.d. 28 mei 2024: https://amersfoort.notubiz.nl/document/14209931/1/Raadsvoorstel+en+-besluit+Uitwerkingsvoorstel+Wind+op+Isselt |
Fietsveilig Westzijde Amersfoort | |||||||||||||
Scope | |||||||||||||
In het coalitieakkoord 2022-2026 is opgenomen dat wordt gestopt met de Westelijke Ontsluiting maar dat wordt doorgegaan met diverse verbeteringen voor fietsers, voetgangers en de hulpdiensten. | |||||||||||||
Uitvoeringsprogramma | Projectsite | ||||||||||||
Mobiliteitstransitie | |||||||||||||
Voortgang | |||||||||||||
Tijd | Geld | Kwaliteit | Scope | Organisatie | Projectfase | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. Definitie (wat) | |||||||||||||
Toelichting voortgang | |||||||||||||
Alle drie de deelprojecten hebben een eigen planning. | |||||||||||||
Financiën | |||||||||||||
Kosten project | Bijdrage derden en/of subsidie | Saldo | |||||||||||
Totaal budget | 0 | 0 | 0 | ||||||||||
Realisatie | 0 | 0 | 0 | ||||||||||
Eventuele toelichting op subsidies | 32,5 miljoen wordt door het Rijk gedekt, 8,1 miljoen door de gemeente en 8,1 miljoen door de provincie. De rijksbijdrage en de gemeentelijke bijdrage zijn gedekt. | ||||||||||||
Risico's | |||||||||||||
Actueel risico | Beheersmaatregel | Risicocategorie | |||||||||||
Vorige rapp. | Huidige rapp. | ||||||||||||
Het aantal varianten zorgt mogelijk voor vertraging in bestuurlijke besluitvorming. | Zorgvuldige onderbouwing en advisering | ||||||||||||
Ernstige verheershinder tijdens uitvoering | Vroegtijdig afstemmen Team Amersfoort Bereikbaar | ||||||||||||
Niet verkrijgen provinciale subsidie als cofinanciering | Afstemming met provincie | ||||||||||||
Toelichting en majeure ontwikkelingen na peildatum | |||||||||||||
De quickscan voor deel Midden is inmiddels afgerond. Daar is de raad over geïnformeerd met Raadsinformatiebrief 2025-082. De volgende stap is een opstellen / cq actualiseren van een risico-analyse voor variant 1D (een viaduct voor fietsers en voetgangers en extra opstelstroken voor bussen bij de spoorwegovergang. De Provincie ziet te weinig regionale meerwaarde in deze oplossing en stellen daarom geen cofinanciering beschikbaar voor deel midden. De volgende stap is het uitvoeren van de risicoanalyse, die voert de gemeente samen met ProRail uit. |