Tabel: PF.1.2. Afwijkingen tussen begroting 2025 en begroting 2026
PROGRAMMA
LASTEN
BATEN
1.1 Energietransitie
-5.724
1.236
1.2 Grex en Ruimtelijke ordening
31.476
-28.145
1.4 Mobiliteit
-2.072
-1.921
1.3 Wonen
-152
247
TOTAAL
23.527
-28.584
Analyse
Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel. Een ‘I’ staat voor Incidenteel (eenmalig) en de ‘S’ voor Structureel (doorlopend). De financiële analyses zijn op hoofdlijnen en geven de belangrijkste financiële afwijkingen aan. Dat betekent dat de financiële verklaring niet in alle gevallen uitputtend zal zijn. Bedragen onder de € 0,3 miljoen laten wij doorgaans buiten beschouwing in de financiële analyses en de begrotingsrechtmatigheid.
Tabel: PA.1.1 Toelichting op de belangrijkste begrotingsmutaties
TOELICHTING OP DE BELANGRIJKSTE MUTATIES VAN BEGROTING 2026 T.O.V. BEGROTING 2025
LASTEN
BATEN
I/S
1.1 Energietransitie
Rijksregeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid
Wij krijgen via een specifieke uitkering gelden voor personele capaciteit voor de uitvoering van het landelijk Klimaatakkoord (de zogenoemde CDOKE-gelden). Voor iedere jaarbijdrage hebben we drie jaar de tijd om dit geld te besteden. In de begroting 2026 verwachten wij € 3,0 miljoen van deze CDOKE-gelden te besteden. Dit is € 327.000 hoger ten opzichte van de in de begroting 2025 opgenomen baten en lasten inzake de CDOKE-middelen.
-327
327
S
Noodzakelijke capaciteit aanpak netcongestie
In de Kadernota 2026-2029 is voor de periode 2026 t/m 2029 jaarlijks incidenteel € 300.000 beschikbaar gesteld voor de inzet op de aanpak van netcongestie. Hiervan komt € 221.000 ten goede aan dit programma. De overige € 79.000 wordt als overhead toegerekend aan programma 4.3. In de kadernota is er vanuit gegaan dat deze € 300.000 jaarlijks gedekt zou worden uit de reserve Duurzame Stad. Uit nadere analyse blijkt dat hiervoor in 2026 t/m 2029 binnen de beschikbare CDOKE-middelen ruimte is, om die reden zijn deze middelen in 2026 als incidentele baten opgenomen.
We hebben in 2026 inzake de middelen uit de Motie 2023-071M en de incidentele coalitieakkoordmiddelen € 1,2 miljoen beschikbaar voor de uitvoering van het isolatieoffensief. Het voor 2026 begrote bedrag ten behoeve van het isolatieoffensief is € 1.090.000 lager dan in de begroting 2025.
In de septembercirculaire 2024 hebben wij t.b.v. 'Toekomstbestendig maken energiebeleid' voor 2024 en 2025 € 371.000 ontvangen. Van het budget in 2024 was nog € 332.000 over, deze is overgeheveld naar 2025. In 2026 zijn deze middelen niet meer beschikbaar.
703
I
Specifieke Uitkering Energiearmoede
In 2025 hebben we € 1,9 miljoen aan baten en lasten geraamd voor de Specifieke Uitkering energiearmoede, deze middelen zijn in 2026 niet meer beschikbaar.
1.900
-1.900
I
Regionale Energiestrategie (RES)
In de meicirculaire 2025 hebben wij vanuit het Rijk middelen ontvangen voor Natuur bij Energieprojecten, deze middelen zijn in 2026 niet meer beschikbaar.
319
I
Ombuigingen
In de meerjarenbegroting 2025-2028 is vastgelegd om om te buigen op energietransitie. Dit bedrag betreft vanaf 2026 € 210.000 per jaar. Zie ombuigingsmaatregel O01 Meer informatie is te vinden in bijlage 2 van de Kadernota 2025.
TOELICHTING OP DE BELANGRIJKSTE MUTATIES VAN BEGROTING 2026 T.O.V. BEGROTING 2025
LASTEN
BATEN
I/S
1.2 Grondexploitaties en Ruimtelijke Ordening
RISA
In de Meerjarenbegroting 2025-2028 zijn vanaf 2026 structurele middelen beschikbaar gesteld voor de Ruimtelijke investeringsstrategie Amersfoort (RISA). In 2026 is dit € 1,0 miljoen.
In de meicirculaire 2025 is incidenteel € 510.000 beschikbaar gesteld voor de uitvoeringskosten van de omgevingswet, deze middelen zijn in 2026 niet meer beschikbaar.
510
I
Erfgoeddeal
In de decembercirculaire 2024 is € 598.000 beschikbaar gesteld voor de Erfgoed Deal. Gezien het tijdstip van toekennen van deze middelen door het Rijk is hiervan € 200.000 overgeheveld naar 2025 en € 398.000 naar 2026. Hierdoor is er in 2026 € 198.000 meer beschikbaar dan in 2025.
-198
I
Herziening grondexploitaties conform MPG 2024
In deze begroting zijn de geactualiseerde lasten en baten van jaarschijf 2026 uit de herziening grondexploitaties 2024 opgenomen. Dit heeft enerzijds een effect op de baten en lasten van de grondexploitaties. Anderzijds heeft dit een effect op de voorraadmutatie van de grondexploitaties naar de gemeentelijke balans.
In totaal hebben deze mutaties een budgettair neutraal effect op de begroting.
Zie voor de voortgang van de grondepxloitaties het Meerjaren Programma Grondexploitaties 2024 (MPG), zoals is vastgesteld door de raad op 24 juni 2025.
In de Kadernota 2026-2029 is als structurele doorwerking van de begroting 2026 structureel extra budget beschikbaar gesteld ten behoeve van onze bijdrage aan de VVE van het Eemhuis. Daar staat een kleine extra huuropbrengst tegenover.
-260
19
S
In de Kadernota 2026-2029 is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de juridische kosten inzake de procedure met Vahstal.
-300
I
In de Kadernota 2026-2029 is aanvullend incidenteel budget toegekend voor de programmakosten Langs Eem en Spoor.
-620
I
In de Kadernota 2026-2029 is incidenteel budget toegekend voor de beheerlasten van de aangekochte panden aan de Meridiaan. Daartegenover zullen wij huuropbrengsten ontvangen zolang er huurders in de panden zitten.
Ruimtelijke Ontwikkeling: Dit betreft hoofdzakelijk de indexering van (personele) lasten. Een klein effect kan worden toegewezen aan formatieaanpassingen, de doorbelasting van personele lasten naar de programma's en de indexering van baten.
-418
S
Vastgoed: Dit betreft de indexering van (personele) lasten, formatie-aanpassingen en de doorbelasting van personele lasten naar de programma’s. Dit betreft eveneens de indexering van (huur)baten.
-223
368
S
Kapitaallasten
Door het uitvoeren van de geplande investeringen in het sportvastgoed en vanuit het project Vervangingsinvesteringen Maatschappelijk Vastgoed (VVI) zullen de afschrijvingslasten stijgen in 2026. O02 de ombuiging hierin.
-1.356
S
TOELICHTING OP DE BELANGRIJKSTE MUTATIES VAN BEGROTING 2026 T.O.V. BEGROTING 2025
Dit betreft de indexering van (personele) lasten, formatie-aanpassingen en de doorbelasting van personele lasten naar de programma’s.
-245
S
Kadernota 2025: ombuigingen werkbudget Wonen
In de Meerjarenbegroting 2025-2028 is vastgelegd om om te buigen op het werkbudget Wonen. Dit bedrag betreft vanaf 2026 € 145.000 per jaar. Zie ombuigingsmaatregel O06. Meer informatie is te vinden in bijlage 2 van de Kadernota 2025-2028.
In de meerjarenbegroting 2025-2028 is vastgelegd om om te buigen op het budget woonruimteverdeling. Dit bedrag betreft vanaf 2026 € 49.000 per jaar. Zie ombuigingsmaatregel O05. Meer informatie is te vinden in bijlage 2 van de Kadernota 2025-2028.
De startersleningen welke via Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) worden verstrekt typeren zich als verstrekte leningen waar geen specifieke externe financiering tegenover staat. Ze zijn dus integraal gefinancierd via de totaal financiering. Volgens het BBV dient deze rentebaat ten gunste te komen van het deelprogramma 5.1 Financien en belastingen. In de vorige begroting was deze baat verantwoord in het programma Wonen.
-247
S
TOELICHTING OP DE BELANGRIJKSTE MUTATIES VAN BEGROTING 2026 T.O.V. BEGROTING 2025
LASTEN
BATEN
I/S
1.4 Mobiliteit
Kapitaallasten
Door realisatie van de mobiliteitsprojecten zullen de kapitaallasten in 2026 toenemen. Dit betreffen voornamelijk het vervangen van verkeersregelinstallaties en het uitbreiden van het aantal parkeerautomaten.
-450
0
S
Ombuigingen
In de Meerjarenbegroting 2025-2028 is vastgelegd om om te buigen op de in het Coalitieakkoord vrijgemaakte middelen voor het realiseren van de mobiliteitstransitie. Dit bedrag betreft vanaf 2026 € 517.000 per jaar.
Zie ombuigingsmaatregel O07. Meer informatie is te vinden in bijlage 2 van de Kadernota 2025-2028.
In 2026 zullen nog niet de volledige inkomsten uit het invoeren van een scanauto voor parkeercontroles en extra inkomsten uit uitbreiden van het areaal worden gerealiseerd. Derhalve is in de Kadernota 2025-2028 een bedrag van € 3.103.000 opgenomen aan inkomstenderving voor 2026 in verband met vertraging van te wijzigen parkeerbeleid. Dit is € 2.175.000 minder inkomstenderving dan in 2025. Dus hogere parkeerbaten.
Dit betreft de indexering van (personele) lasten, formatie-aanpassingen en de doorbelasting van personele lasten naar de programma’s. Een klein deel betreft de indexering van baten.
-190
2
S
Kadernota 2026-2029
In de Kadernota 2026-2029 is een incidenteel budget van € 121.000 beschikbaar gesteld voor het aanstellen van een weginspecteur. Hiervan komt € 81.000 ten goede aan dit programma. De overige € 40.000 wordt als overhead toegerekend aan programma 4.3. Het totaalbedrag wordt gedekt door een onttrekking te doen aan de reserve Mobiliteitstransitie.
-81
0
I
Deels Goedopweg
Tot en met 2025 was er incidenteel budget beschikbaar voor Goedopweg ten behoeve van een bijdrage aan lopende gemeenschappelijke projectorganisatie en projecten van Goedopweg. Deze middelen zijn vanaf 2026 niet meer beschikbaar.
360
0
I
TOELICHTING OP DE RESERVEMUTATIES VAN BEGROTING 2026
Conform besluitvorming worden de afschrijvingslasten van investeringen kleedkamers RC Eemland, Veld 6 VV Hoogland en Veld 1 VV AFC Quick gedekt uit de reserve Vervangingsinvesteringen, evenals de kapitaallasten van verduurzaming Volmolen.
0
74
S
Reserve Vervangingsinvesteringen Mobiliteit
Conform besluitvorming worden de afschrijvingslasten van investeringen Aanpak Leusderweg, Fietsplan 2017, Fietsplan 2018, VERDER projecten 2022 en VERDER projecten 2023 gedekt uit de reserve Vervangingsinvesteringen.
0
278
S
In de Kadernota 2026-2029 is besloten de kosten van een nieuwe weginspecteur te dekken door een onttrekking te doen aan de reserve Mobiliteitstransitie.
0
120
I
Reserve Woningbouw woonwagenstandplaatsen en projecten sociale woningbouw
In 2026 vindt een onttrekking plaats uit de reserve Woningbouw ter dekking van plankosten voor de uitbreiding van het aantal woonwagenstandplaatsen alsmede voor projecten die bijdragen aan (sociale) woningbouw.
0
500
I
Toelichting Programma VERDER Amersfoort Onderdeel van deelprogramma 1.4 Mobiliteit
Tabel: PA.1.1.1 Bijdrage Amersfoort aan Programma Verder
t/m 2025
BEGROTING 2026
RAMING 2027
RAMING 2028
RAMING 2029
Totaal
Reserve Stedelijke Voorziening (RSV)
5.500
0
0
0
0
5.500
Aanvullende middelen (Tussenbalans (TB) 2012)
13.500
0
0
0
0
13.500
Aanvullende middelen (Kadernota 2017-2020)
3.200
0
0
0
0
3.200
Totaal
22.200
0
0
0
0
22.200
Tabel: PA.1.1.2 VERDER Amersfoort, bevoegd gezag, in uitvoering
Uitbr. fietsparkeervoorzieningen bij Stations A'frt / A'frt Schothorst en A'frt Vathorst
Basis
3.700
Station Schothorst afgerond. Station Amersfoort CS in uitvoering.
112
Fietsverbinding Amersfoort - Nijkerk
Basis
4.084
Afgerond
114
Aanleg en uitbr. fietsenstalling A'frt Centrum
Basis
311
Afgerond
115
Aansluiten Heideweg op Ringweg oost
Aanvullend
466
Afgerond
116
Ontw. Station Amersfoort tot regionale OV-knoop
Aanvullend
2.093
Afgerond
123a
Aanleg (H)OV A'frt Station - Centrum - A'frt Vathorst
Aanvullend
1.652
Afgerond
131c
Ongelijkvloerse verbinding N199
Aanvullend
160
Afgerond
159
Stimuleren gebruik deelauto's
Aanvullend
108
Afgerond
184
Ontsluiting Vathorst-West op A1
Aanvullend
7.500
In voorbereiding
191
Fietsverbinding Hoevelaken / Amersfoort Centrum via Hogeweg
Aanvullend
870
Afgerond
192
Fietsroute tussen Amersfoort-Vathorst en Bunschoten
Aanvullend
550
Afgerond
199
Kortsluiting Energie - Outputweg
Aanvullend
20.300
Afgerond
Opm. project is ondergebracht bij Knooppunt Hoevelaken. Dit is geregeld via BOK2. Knooppunt Hoevelaken is vertraagd a.g.v. PAS. UItvoeringsjaar nog niet bekend.
v11
Doorstroming Bergenboulevard Vathorst
Aanvullend
4.301
Afgerond
V12
Aansluiten Danzigtunnel Vathorst
Aanvullend
3.105
On hold in afwachting van ontwikkelingen rondom Knooppunt Hoevelaken.
V13
Vrouwenpolder
Aanvullend
298
Afgerond
V14
Pilot fietsverkeerslicht rotonde 6
Aanvullend
205
Afgerond
V15
Kruispunt Heideweg-Caraiben
Aanvullend
58
Afgerond
V18
Reistijdwinst fietsers verkeerlichten
Aanvullend
550
Afgerond
V19
Nieuwe schakels in het fietsennetwerk
Aanvullend
350
In voorbereiding
V20
Verkeersveiligheid verbeteren
Aanvullend
1.050
Deels uitgevoer, deels in voorbereiding en uitvoering. Afronding in 2027.
V21
Verbeteren doorstroming ov Julianaplein
Aanvullend
1.000
In voorbereiding
Totaal
116.287
VERDER 10 Fietsroute Leusden – Amersfoort – Soest: In uitvoering, afronding in 2026.
VERDER 88 Fietsparkeervoorzieningen station Amersfoort Centraal: Voorbereidingen zijn gestart en deels gerealiseerd. Start bouw fietsenkelder najaar 2026. Afronding verwacht in 2028.
VERDER 184 Ontsluiting Vathorst West op A1:Opstellen voorlopig ontwerp en SSK-raming inclusief de uitvoering van de daarvoor benodigde onderzoeken.
V12 Aansluiten Danzigtunnel Vathorst: Geen werkzaamheden in 2025 i.v.m. stagnatie Knooppunt Hoevelaken.
Tabel: PA.1.1.3 Amersfoort uitvoerder, VERDER partner
Project
Omschrijving
Soort maatregel
Budget
Stand van Zaken
28
Dynamisch Verkeersmanagement (DVM)
No Regret
658
Afgerond
97
Buslijn Leusden - Amersfoort Noord
Aanvullend
58
Afgerond
102
Mobiliteitsmanagement
Basis
269
In uitvoering
Totaal
985
Toelichting Project Beter Benutten Onderdeel van deelprogramma 1.4 Mobiliteit
Tabel: PA.1.1.4 Projecten Beter Benutten
Project
Omschrijving
Budget
Bijdrage van Amersfoort
Stand van zaken
MNBB45
Fietsparkeren stations
3.023
0
In uitvoering
MNBB46
Westelijke Ontsluiting
4.202
0
Afgerond
MNBB49
Groene Golf
1.071
150
Afgerond
MNBB48
Doorstroming Hogeweg
704
0
Afgerond
MNBB74
Busstation Schothorst
921
0
Afgerond
Totaal
9.921
150
Deze pagina is gebouwd op 10/07/2025 13:19:04 met de export van 10/07/2025 12:54:51