Welke reserves hebben we?
Tabel: PRE.01 Staat van reserves
Omschrijving | Saldo begin 2026 | Storting 2026 | Onttrekking 2026 | Saldo begin 2027 | Saldo begin 2028 | Saldo begin 2029 | Saldo begin 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1.1 Energietransitie | |||||||
Bestemmingsreserves | |||||||
Reserve Duurzame Stad | 8.449 | 0 | 0 | 8.449 | 8.449 | 8.449 | 8.449 |
Totaal 1.1 Energietransitie | 8.449 | 0 | 0 | 8.449 | 8.449 | 8.449 | 8.449 |
1.2 Grex en Ruimtelijke ordening | |||||||
Bestemmingsreserves | |||||||
Reserve Binnenstedelijke ontwikkelingen | 40 | 0 | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Reserve Onderhoud monumentale panden | 462 | 0 | 0 | 462 | 462 | 462 | 462 |
Reserve Ontwikkeling langs Eem en Spoor | 40 | 0 | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Reserve RISA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve Vervangingsinvesteringen ruimtelijke ordening & vastgoed | 10.716 | 0 | -74 | 10.642 | 10.567 | 10.493 | 10.419 |
Totaal 1.2 Grex en Ruimtelijke ordening | 11.258 | 0 | -74 | 11.184 | 11.109 | 11.035 | 10.961 |
1.3 Wonen | |||||||
Bestemmingsreserves | |||||||
Reserve Woningbouw | 5.849 | 0 | -500 | 5.349 | 5.349 | 5.349 | 5.349 |
Totaal 1.3 Wonen | 5.849 | 0 | -500 | 5.349 | 5.349 | 5.349 | 5.349 |
1.4 Mobiliteit | |||||||
Bestemmingsreserves | |||||||
Reserve Mobiliteitstransitie | 2.000 | 0 | -120 | 1.880 | 1.759 | 1.759 | 1.759 |
Reserve Stedelijke voorzieningen | 4.144 | 0 | -112 | 4.032 | 4.032 | 4.032 | 4.032 |
Reserve VERDER | 3.375 | 0 | 0 | 3.375 | 3.375 | 3.375 | 3.375 |
Reserve Vervangingsinvesteringen mobiliteit | 6.566 | 0 | -278 | 6.288 | 6.010 | 5.732 | 5.454 |
Totaal 1.4 Mobiliteit | 16.086 | 0 | -511 | 15.575 | 15.177 | 14.899 | 14.621 |
TOTAAL | 41.642 | 0 | -1.085 | 40.557 | 40.085 | 39.733 | 39.381 |
* Met ingang van het begrotingsjaar 2024 wordt de reserve vervangingsinvesteringen toegerekend aan de verschillende programma's waarop dit betrekking heeft. Het beginsaldo 2026 is om die reden verdeeld over de programma's 1.2 Grondexploitatie en Ruimtelijke Ordening, 1.4 Mobiliteit, 2.3 Onderwijs en Sport & Bewegen en 4.3 Bedrijfsvoering . Feitelijk is ook vanaf 2024 nog steeds sprake van 1 reserve vervangingsinvesteringen.
Toelichting
Reserve Binnenstedelijke ontwikkelingen
Deze reserve is een gemeentelijk fonds, waarmee snel en flexibel kan worden ingespeeld op de gewenste ontwikkelingen op het gebied van stimuleren van binnenstedelijke ontwikkelingen, zoals vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Utrecht.
Reserve Duurzame stad
Gemeenten spelen een sleutelrol in de uitvoering van het Klimaatakkoord. Op dit moment is er nog grote onduidelijkheid over de uitvoering en impact van het klimaatakkoord en de (on)mogelijkheden die er op de gemeente afkomen. In deze omstandigheden moet telkens worden afgewogen op welk moment middelen moeten worden ingezet, waarbij het voor een groot deel gaat over incidentele lasten voor bijvoorbeeld warmtenetten, duurzame mobiliteit, circulaire economie, energiebesparing en duurzame opwek van energie.
Reserve Mobiliteitstransitie
Het doel van de reserve is om incidenteel beschikbaar gestelde middelen te reserveren voor toekomstige uitgaven met betrekking tot de mobiliteitstransitie.
Hieruit kunnen bijvoorbeeld projectkosten, stimuleringstegoeden voor deelmobiliteit en kosten voor benodigde (externe) adviescapaciteit gedekt worden.
Reserve onderhoud monumentale panden
Deze reserve is gevormd aangezien een aantal onderhoudsvoorzieningen op grond van uitspraken van de commissie BBV niet meer mogelijk waren. Bedragen uit die voorzieningen zijn overgeheveld naar een reserve ‘voorziening onderhoud’. Zodra de meerjarenonderhoudsplannen weer actueel zijn kan (een deel van) de reserve weer opgeheven worden en het saldo weer overgeboekt naar de voorziening. Het bedrag in deze voorziening onder programma Omgeving is beschikbaar voor onderhoud aan monumentale panden.
Reserve Ontwikkeling langs Eem en Spoor
Het doel van de reserve is om incidenteel beschikbaar gestelde middelen te reserveren voor toekomstige grote uitgaven in het kader van de ontwikkeling van het gebied Langs Eem en Spoor.
Reserve RISA
Het doel van de reserve is om, eventueel als cofinanciëring, middelen te reserveren voor de Ruimtelijke Investeringsstrategie van Amersfoort. Hieruit kunnen incidentele RISA kosten zoals voorbereidingskosten, grondaankopen of personeelskosten die ten grondslag liggen aan ruimtelijke ontwikkelingen gedekt worden
Reserve Stedelijke voorzieningen
De reserve dient ter dekking van grootstedelijke investeringen, voortvloeiende uit het stadperspectief. Deze reserve is in het leven geroepen ter dekking van grootschalige investeringen. De RSV bestaat uit de compartimenten bereikbaarheid en overig.
Reserve VERDER
De reserve is in het leven geroepen voor de dekking van de bijdrage aan Programma VERDER. In 2006 is Amersfoort (inclusief bijdrage vanuit Eemland) een verplichting aangegaan van € 22,2 miljoen als bijdrage aan Programma VERDER. Dit programma is opgezet voor regionale bereikbaarheidsprojecten voor in totaal € 500 miljoen, waarvan ruim € 116 miljoen voor projecten in de gemeente Amersfoort beschikbaar is.
Reserve Vervangingsinvesteringen Mobiliteit
Het doel van deze reserve is het creëren van een gesloten systeem van kapitaallasten voor een aantal specifiek aangewezen vervangingsinvesteringen op het gebied van Mobiliteit.
Reserve Vervangingsinvesteringen Ruimtelijke Ordening & Vastgoed
Het doel van deze reserve is het creëren van een gesloten systeem van kapitaallasten voor een aantal specifiek aangewezen vervangingsinvesteringen.
Reserve Woningbouw
Het doel van deze reserve is om bij te dragen aan het realiseren van de opgave voor woningbouw van de gemeente Amersfoort.